Första dagen på high school

Väckarklockan ringde klockan 6.20 imorse, extremt tidigt.. även fast klockan i er värld var 13.20. Jag är totalt omvänd när det gäller tider, även då jag totalt tappat min tidsuppfattning. En dusch och frukost senare kom Rachel och hämtade upp mig, vi hamnade bakom skolbussen - japp en såndär gul som är  i alla filmer - och tydligen får man inte köra om den, så turen tog lite längre tid än vanligt eftersom den stannade vid typ varje hus.

Skolbyggnaden var fuull av ungdomar, mer eller mindre glada över att träffa varandra igen. Klockan ringde och alla rörde sig mot sina skåp. Vilka inte har lås som man låser upp med nyckel - de har en sifferkombination man måste vrida in. Två varv förbi nollan åt vänster till 18 - vrid förbi nollan åt höger och gå till 40 - direkt till 38 till vänster - ryck upp skåpet. In med väskan och fram med penna och block!

Första lektionen - LIFESKILLS;
Alla seniors behöver ta Lifeskills, och tur som jag hade skulle Rachel vara i min klass plus att hennes skåp bara är ett skåp bort från mitt. Så jag följde med henne. Eftersom alla seniors ska ha det behövde klassen delas upp i tre - dock var vi i samma del också, så efter läraren kollade att alla som skulle vara där var där gav vi oss av till gymnastiksalen.

Första dagen i skolan och the freshmen (niorna) skulle välkomnas till high school. Det gjordes genom att de tre resterande klasserna ställde sig i två led mitt emot varandra och alla freshmen fick gå igenom samtidigt som vi andra klappade händer och ropade saker. Extremt pinsamt för dom, jag var glad att jag är senior. Sedan fick alla sätta sig på läktarna och retorn med det skinande huvudet pratade lite. Det hela avslutades med att varje klass fick skrika sin "klass-ramsa", mycket mystiskt, innan alla tillsammans med skolbandet spelade sjöng skolsången...... Sedan stannade vi seniors kvar för ett litet privat samtal med Mr rektor - bla bla bla lycka till med ert sista år bla bla bla.

Tillbaka i klassrummet fick vi information om vad vi ska lära oss. Lifeskills klassen är uppdelad i tre delar, första delen om personlig ekonomi typ. "the best time to start thinking about your retirement is when you're 20" hälsade vår lärare. Sedan var vi mer eller mindre klara.

Andra lektionen - ENGLISH;
Vart ska jag nu? En sekund av förrvirring innan Rachel pekade på klassrummet precis vid mitt skåp på andra sidan av korridoren. Perfekt. Detta klassrum såg ännu mer amerikanskt ut än det första jag var i - det har bänkar där bordet och stolen sitter ihop och man bara kan sätta sig från en av sidorna på stolen.
 
Det är en klass med juniors, så fem minuter in var de tvugna att bege sig till the gym för deras prat med Mr rektor. Jag blev ensam med läraren kvar och spenderade resten av tiden kollandes igenom en Oprah-tidning. När de andra kom tillbaka blev det lite mer genomgång av vad som ska göras och den första läxan - läsa ett papper.

Tredje lektionen - WOMENS CHOIR;
Denna klass har jag och Dakota tillsammans, så jag begav mig dit med henne. Läraren frågade "snakker du norsk?" när hon fick veta att jag var svensk när vi mötte henne innan volleybollen för några dagar sedan. Alla satt uppdelade beroende på hur de sjunger... Kan tyvärr inte förklara det bättre än så. De nya, däribland jag, fick knäppa med fingrarna och då placerade hon ut oss. Strange. Sedan gjorde vi det man förväntar sig av en kör - sjöng, mer eller mindre.

Sedan - Lunch. Dakota frågade om jag ville äta med henne och de hon skulle äta med, självklart tackade jag nej och satt själv på toan och åt . INTE. Chokladmjölk i en liten tetra, potatismos, chicken nuggets och kaka med chockladbitar i. Jag slipper tydligen också betala för maten! Det står skolan för eftersom jag är utbytesstudent, inte mig emot! Lunchen var ungefär en halvtimme/fyrtiofem minuter.

Fjärde, och sista, lektionen - INTERIOR DESIGN;
Klassrummet längst ner i korridoren där jag har mitt skåp. Ännu mer prat om vad som ska hända, och ännu fler papper, innan vi fick kolla i tidiningar och skulle klippa ut tre rum som vi gillade hur det var intrett och sedan skriva varför vi gillade det, så att läraren skulle få en känsla av vår egen inredningssmak. Hon sa att hon inte visste mycket alls om sverige men undrade vad min stad hette - Västerås - och en tjej bakom mig utbrast what?! och försökte sedan uttala det själv - vilket inte gick överdrivet bra. Alla verkar tycka att svenska låter märkligt.

Det är precis som i filmer att när klockan ringer när man sitter på lektion bryr sig ingen om ifall läraren pratar eller inte - alla skyndar ut. Ute i korridorerna är också alla samtidigt eftersom allas lektioner slutar och börjar samtidigt. Till exempel 9.27 som den första lektionen slutade idag... väldigt normal tid.

Imorgon har jag fyra andra lektioner, men på måndag dessa igen. A:days och B:day, idag var en A:day. Snart ska jag på volleybollträning igen - 6 till 8. Imorgon slipper jag dock den eftersom vi ska åka iväg till någon vattenpark/hotell tillsammans med Janettes familj över helgen. Vi hörs Sverige!

/M


Kommentarer
Postat av: Papsi

Kul att det har börjat på "riktigt" nu Maja.

2009-08-21 @ 08:02:10
Postat av: klaaara

ååhh, ja har också börjat nu! men jag har exakt samma schema VARJE dag! fan va skönt att du har lite variation iaf.. haha ! och jag har 7/8 lektioner per dag.. EEEHHH.

men visst känns det konstgit att gå på highschool? :P är fortfarande fett förvirrad, haha !

hoppas du har det bra annars majaaa!

2009-08-24 @ 02:34:32
URL: http://klaragoesusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0