CHICAGO

Chicago, Chicago, Chicago. The Windy City. Jag är kär. Men jag ska ta det från början. Efter att ha blivit meddelad att jag skulle bli upphämtad klockan nio av Janette, kom hon istället ungefär halv tio. Allt precis som det ska. Det var Janette, jag, tyska Tobias (från min skola), tyska Jerome, tyska Elli, norska Christian, spanska Ivai och amerikanska David (Janettes son). Alla intryckta i Janettes MiniVan.

Vi stannade och skaffade oss förnödenheter på I-80 (världens största lastbils-stopp, finns plats för 800 lastbilar) utanför Muscatine, tror jag, inte långt härifrån i alla fall. Chips och Mountain Dew (oh så amerikansk jag blivit), killarna köpte stora hamburgare från Wendy's, men jag kände inte rikigt för det klockan tio..

Sedan bar det av cirka tre timmar, vilket inte alls kändes så långt. När vi var framme precis utanför Chicago, ungefär tio minuter från hotellet, stannade vi vid en Outlet Mall, och shoppade lite i två timmar. Mitt enda inköp blev tre par trosor från Kalvin Klein. Sedan bar det av för att leta efter en pizzeria som serverade Chicago Style Pizza. Med på resan var också Lee (vår dator/vägvisare med australiensisk dialekt), och han tog oss på finfina guider ibland Chicagos slum.. Janette sa mer än en gång "I don't think we should stop here."

Till slut hittade vi i alla fall Luigi's Pizza, och vi fick vår Chicago Style - extremt mättande - pizza. Riktigt gott! Sedan bar det av till hotellet, där vi fick våra rumsnummer och nyckelkort. Jag och Elli blev placerade i ett rum tillsammans med tjejer från finland, italien, nederländerna, usa, och så självklart tyskand. Janette säger att över 75% av utbytesstudenter i usa är från tyskland.

Dagen efter var det frukost klockan 6! För alla skulle sitta i rätt minivan 6.45 för att alla skulle hinna med tåget till Downtown Chicago. Så upp och göra sig redo för storastaden klockan halv 6! Min favoritsysselsätting har liksom alltid varit att stiga upp när klockan visar 5am...

Tågresan tog ungefär en timme. Mest för att det stannade hela tiden och plockade upp flera folk. Det var ett märkligt tåg dock. Tvåvåningar, men utan mittgång på övre planet, stället kunde man se ner till folket på första våningen... märkligt, det går inte rigit att förklara.

Okej, för att detta inlägg inte ska bli alltför långt - Vi var indelade i grupper om åtta studenter som ville göra samma sak på dagen, men varsinn ledare. Min IEC-grupp hade redan bestämt att alla skulle vara tillsammans hela dagen. Vi åkte en röd turist-trolly runt chicago med en guide. Riktigt cool stad! Solen sken och det var närmare 20 grader på dagen! The Skyline var amazing! Både jag och Elli blev mer och mer kära i staden.

Vi hoppade av vid the Aquarium, och spenderade några timmar där. Massor av fiskar förståss, men också konstiga valar, delfiner och pingviner! ganska så coolt faktiskt! Vi planerade att efteråt åka till Hardrock Cafe, men trafiken var extrem, så vi åkte bara förbi. Men jag såg massor av andra saker! Bland annat Sears och Trump Tower!

Tåget tillbaka till hotellet gick vid fem. Så vi åkte tillbaka, svintrötta av alla intryck och av att knappt ha sovit natten innan. Efter tre månader i Iowa, där husen knappt syns över majsfälten, är Chicago extremt stort och alla hus extremt höga! och, Skrapan - släng dej i väggen! Men fyllda av caffein, från all cola och mountain dew, lyckades vi hålla oss vakna vägen hem också.

Väl i hotellet (efter Lee gett oss en fin omväg igen) dushade vi coh gjorde oss redo för midnight Bowling! Basicly discobowling från elva till ett. Jag kan säga så mycket att jag inte vann. Jag började riktigt bra, två spare i rad, men sedan gick poängen ner samtidigt med caffeinnivån... Vi kom hem vid tolv tror jag, men vi gick inte och la oss föränn två.

Söndagen vardet dags att åka hem - frukost åtta denna gång. Lätt döda åkte vi hela vägen till Davenport för lunch. Vår grupp var den enda gruppen som inte got into trouble under helgen, och om vi höll oss snälla hade Janette lovat killarna att vi skulle åka till Hooters, så där åt vi lunch. Det var en upplevelse kan jag säga, åtminstone för killarna. Sedan skjutsade Janette hem oss alla, och jag sov som en död från tre till fem, och vaknade sedan för att göra läxor och äta supper.

/M

Kommentarer
Postat av: Johanna

Johännie <3 förnödenheter ;) Jag är lite lätt avundsjuk på dig, trippen till Chicago lät inte allt för tråkig...

2009-11-22 @ 11:17:51
URL: http://linajohannaa.blogg.se/
Postat av: L

åh, jag skulle gärna byta ut oslo mot chicago för ett tag! ska vi byta?



du kankse ska söka jobb på hooters? ;D det kankse är din framtid efter high school. olala.

2009-11-22 @ 19:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0