Afghanistan, Irak...

I min government klass har vi pratat en del om krigen som usa är inblandade i. Obama funderar på hur många fler trupper han ska sända till Afghanistan, jag visste inte ens att kriget där fortfarande höll på! Men jodå, Afghanistan, Irak, och nångon annan stans tror jag. Soldaterna blir utsända för en tredje omgång, och nu börjar det pratas om ifall de ska börja med "the draft" igen.

The draft är ett system de hade förr, alla killar över arton signar upp sig (annars är det fängelse som gäller)och slumpvis väljs folk ut och måste åka iväg som soldater. Killarna i min klass börjar fylla arton, och när de åker för att få sitt arton-år-körkort blir de förfrågade om de vill signa up sig. Gör de det inte riskerar de fängelse i fem år och $200 000 böter. Än så länge kör de inte med det systemet, men de måste signa upp sig ifall de måste börja med det.

Jag tycker det är lite läskigt. I lilla sverige är krig något som man hör om på nyheterna, i sagor, eller historieböcker. Men här kan mina klasskompisar bli ivägskickade som soldater mot sina viljor! De är rädda de också, pratar om att sticka till canada ifall de börjar med the draft igen. Om de gör de kan de aldrig komma tillbaka.

I detta land är krig verklighet. Och de är extremt stolta över sina soldater. Den femte november ska jag och min kör sjunga på veterans day (tror det är därför) medan de visar bilder på soldater som folk känner. Jag tycket det känns så overkligt. Mer eller mindre alla här känner någon som är eller varit i krig. I skolan står ibland folk från the Marines eller liknande för att informera intresserade personer. Jag kan inte fatta att artonårinar faktiskt är där ute. Inte lite läskigt..

/M

Kommentarer
Postat av: L

att leva i usa kankse inte alltid är the american dream altså! usch. va glad att du är tjej och invandrare ;)

2009-10-29 @ 23:17:05
Postat av: Papsi

Vi har det bra här i Sverige.

Frank Zappa har skrivit en låt som heter "I don't wanna get drafted". http://www.youtube.com/watch?v=MYibOaLGOh8

Den kan du spela för dina kamrater.

2009-10-30 @ 08:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0